شواهدی از تاثیر COVID-19 بر ابتلا به دیابت نوع دو وجود دارد

22مارس 2021- تیمی از محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه موناش یک پایگاه داده از اطلاعاتی را ایجاد کرده اند که COVID-19 و دیابت نوع دو را به هم مرتبط می کند. این تیم به دو دلیل این پایگاه داده را راه اندازی کرده است: دلیل اول این است که تحقیقات انجام شده تاکنون نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر از جمعیت عمومی دچار علائم شدید بیماری COVID-19 می شوند و به دلیل آن می میرند. مورد دوم به دلیل شواهد موجود است که نشان می دهد COVID-19 می تواند در واقع باعث ابتلای افراد به دیابت شود.

این پایگاه داده جدید که رجیستری COVIDIAB نام دارد و به طور خاص برای کمک به محققان پزشکی بمنظور درک بهتر ارتباط بین COVID-19 و دیابت طراحی شده است. داده ها با توجه به شرایط بیماران، از جمله اینکه اخیرا بیماری دیابت در آنها شروع شده است، جمع آوری شده است. توسعه دهندگان پیشنهاد می کنند با کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر COVID-19 بر بیماران دیابتی، مقدار این داده ها رشد خواهد کرد. برخی از رسانه ها گزارش داده اند که این پایگاه داده تاکنون اطلاعات ارائه شده توسط 350 پزشک را فهرست بندی کرده است.

هنوز مشخص نیست که چرا افراد دیابتی هنگام ابتلا بهCOVID-19 ، از عوارض بیشتری رنج می برند یا چرا برخی از آنها بیشتر از دیگران با این عوارض مواجه می شوند. همچنین مشخص نیست که آیا COVID-19، می تواند باعث دیابت شود؟ از زمان آغاز این همه گیری، پزشکان گزارشاتی ازشروع دیابت در بیماران در مدت کوتاهی پس از ابتلا بهCOVID-19 ، منتشر کردند. محققان امیدوارند که ایجاد این پایگاه داده بتواند به آنها کمک کند که به این سوال پاسخ دهند: آیا عوارضCOVID-19 ، می تواند منجر به شروع دیابت شود؟ پزشکان باید بدانند که آیا چنین بیمارانی به هر حال به دیابت مبتلا می شدند، آیا آنها به پیش دیابت مبتلا بوده اند وCOVID-19 ، آن ها را به طرف دیابت کامل سوق داده است یا اینکه ممکن است افرادی که به پیش دیابت مبتلا نبوده و هیچ تمایلی به ابتلا به دیابت نوع 2 نداشته اند، در مدت کوتاهی پس از ابتلا به COVID-19، به این بیماری مبتلا شده اند؟!

قابل ذکر است که برخی از محققان پزشکی به مطبوعات گزارش داده اند که دو راه محتمل وجود دارد کهCOVID-19  می تواند باعث شود فرد به دیابت نوع دو مبتلا گردد. اولین مورد حمله ی ویروس به لوزالمعده است که توانایی تولید و تنظیم انسولین را کاهش می دهد. مورد دوم می تواند به این دلیل رخ دهد کهCOVID-19 سبب ترشح هورمون های استرس شده و یک واکنش التهابی در بدن ایجاد می کند که بر تنظیم قند خون تأثیر می گذارد. آنها همچنین متذکر شده اند که ممکن است برخی بیماران پس از دریافت استروئید برای درمانCOVID-19 خود، به دیابت مبتلا شده باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-evidence-mounting-covid-diabetes-ii.html